Annons

Ge lärarna mer tid för undervisning

Idag får vi lärare ägna för lite tid åt det som vi är utbildade till; att undervisa, planera samt följa upp vår undervisning - vår tid läggs alltmer på annat.
Debatt • Publicerad 3 maj 2019
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Lärarna behöver mer tid till undervisning, tycker Lärarnas Riksförbund.
Lärarna behöver mer tid till undervisning, tycker Lärarnas Riksförbund.Foto: Jonas Ekströmer/TT

Det tar lång tid att bygga upp en bra skolverksamhet, men det går snabbt att rasera den. Våra politiker måste därför handskas varsamt med skolan. Skolan är ingen kortsiktig kostnad utan en långsiktig investering. För att detta ska uppnås måste undervisningsdelen av elevpengen inte bara bibehållas utan ökas.

Den senaste tiden har det kommit rapporter om att kommuner genomför nedskärningar inom skolväsendet. Våra politiker satsar gärna stora pengar på spektakulära byggnader i form av kommunhus eller badhus, men glömmer sitt kärnuppdrag, att ge de kommande generationerna en gedigen utbildning.

Annons

De ökade besparingskraven landet runt äventyrar skolans möjligheter att möta skollagens krav om att skolan ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande. Vi ser minskad bemanning, större elevgrupper, färre speciallärare, färre elevassistenter, färre vikarier och att det skärs ned på lönesatsningar. Det senare är Växjö ett tydligt exempel på.

Skrivningarna i det gällande läraravtalet om att förbättra arbetsmiljön kräver att arbetet ska ske lokalt i kommunerna och på skolorna. Det står nu uttryckligen i det centrala avtalet att arbetet ska ske på varje skola och att det ska ge effekt på varje arbetsplats, för varje lärare. Men utan utrymme från centralt håll för detta tynar detta arbete bort.

Vi behöver mer tid för att ägna oss åt arbete som har med vår undervisning att göra. Vi lärare är inte vaktmästare, psykologer, omsorgspersonal eller administratörer. Vi har ägnat åratal åt att utbilda oss och skaffa oss kunskaper i de ämnen vi undervisar i. Men tiden för att förbereda och genomföra bra undervisning äts upp av fler undervisningstimmar och arbetsuppgifter som inte är undervisningsrelaterade. Detta skapar frustration! Vi lärare gör redan vårt yttersta. När vi tvingas öka tempot drabbas eleverna.

Vi i Lärarnas Riksförbund driver nu kampanjen ”På lärarnas sida”, med budskapet att lärare behöver tillräcklig tid för undervisningsuppdraget. Vi ser hur vi får allt mindre tid till det som är avgörande för undervisningens kvalitet. Det är oacceptabelt! Därför behöver vi bestämd undervisningstid. Varje lektion kräver minst en timmes för- och efterarbete.

Trots Växjös höga ambitionsnivå – att 2020 vara Sveriges bästa skolkommun – präglas skolpolitiken av kommunens kortsiktighet. Skolan ses som en budgetpost i ett ettårigt perspektiv, men skolan är en långsiktig investering i våra barns och vårt samhälles framtid. Därför krävs det politiker med förmågan att se och agera långsiktigt.

Staten måste ta över ansvaret för hela skolan. Den nationella politiken ger skolan riktlinjer med skollag, läroplaner med mera. Rimligt är att den som beställer också betalar.

Peter Hagelberg, kommunombud, Johan Runesson, ledamot förbundsstyrelsen, Lärarnas Riksförbund

Annons
Annons
Annons
Annons