Annons

Hastigt utrett

Beräkningar på kostnaderna för snabbtåg måste göras i ljuset av Riksrevisionens granskning.
Publicerad 27 juni 2020
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Planerna på höghastighetståg mellan Sveriges tre största städer rullar på. Infrastrukturminister Tomas Eneroth meddelade i veckan att regeringen, tillsammans med stödpartierna, ger Trafikverket uppdraget att ta fram kostnadsberäkningar på projektet i sin helhet. Detta i syfte att få fram ett underlag som riksdagen kan ta ställning till. Med fyra partier bakom initiativet ser det dessutom just nu ut att finnas en majoritet till stöd för höghastighetsbanorna.

Foto: Nils Petter Nilsson/TT

Det skall bli intressant att se vilka resultat Trafikverket kommer med. Man måste utgå från att myndigheten tar med sig Riksrevisionens granskning av hur frågan och utredningarna om snabbtågen skötts hittills. Riksrevisionen har pekat ut en lång rad avsteg från gällande praxis och visar med all önskvärd tydlighet hur entusiastiska politiker styrt arbetet för att framställa höghastighetsprojektet i oförtjänt god dager.

Annons

Bland annat har kostnaderna underskattas, men ändå bedömts till cirka tvåhundrafemtio miljarder kronor. Det är ungefär samma pengar som regeringen avser belasta statsskulden med för att finansiera Coronaåtgärderna. Alltså en konkret utgift som vi inte slipper undan. Höghastighetstågen kan fortfarande styras om till något annat, om bara Trafikverket får genomföra sin kostnadsberäkning med Riksrevisionens slutsatser i åtanke.

Tyvärr är det svårt att veta om eller hur granskningar som den gällande höghastighetstågens beredning landar bland politikerna. Det är nämligen långtifrån säkert att det stora arbete som ligger bakom en sådan genomgång faktiskt får något genomslag. Särskilt när udden är riktad mot entusiastiska beslutsfattare. Deras uppdrag är ju att fatta beslut och leda opinioner, då är det väl inte konstigt att en utredning ges en utformning som leder till beslut?

Här någonstans blottas en svaghet i systemet. Trafikverkets beräkningar kommer förhoppningsvis att granskas av någon kunnig innan de är aktuella för votering i riksdagen. Men möjligheterna till ansvarsutkrävning gentemot de politiker som drar igång ett projekt för minst tvåhundrafemtio miljarder kronor är inte stora. De flesta lär hinna gå i pension innan man kan summera satsningen. Därför måste man se till så att politiker håller sig till de rutiner som finns så att drömprojekt inte tillåts framställas som mindre kostsamma och mer nödvändiga än de faktiskt är.

Trafikverkets uppdrag verkar innehålla någon form av bedömning av behovet av höghastighetståg, men även nu talar infrastrukturminister Eneroth som att saken är avgjord. Precis som regeringen gjort tidigare, i samband med de utredningar som Riksrevisionen hittat brister i. Dessa brister har knappt adresserats.

När januaripartierna nu tar nästa steg för att förverkliga projektet hade det varit lugnande att höra politiska företrädare för projektet meddela att Trafikverket skall förhålla sig till de uppgifter som Riksrevisionen tagit fram.

Jacob SidenvallSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons