1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Tärningen är kastad

Skolverket hotar med att ta bort undervisningen om antiken och stormaktstiden från grundskolan.

Skolverket har påbörjat arbetet med en ny läroplan för grundskolan. Fokus skall ligga på kunskaper och att göra bedömningsgrunderna mindre mångordiga. I nuläget finns situationer där duktiga elever får lägre betyg på grund av enstaka vagt formulerade betygsgrunder. Betoningen på analys skall också minskas i grundskolans första hälft för att bli mer större fram emot högstadiet. Detta är i grunden något bra. Det öppnar för undervisning som syftar till att befästa grundläggande ämneskunskaper som sedan kan bli föremål för analys och reflektion.

Foto: Andrew Medichini
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på smp.se, appen MinSMP, e-tidning, sajterna minhockey.se, minboll.se och vxoweek.se. 3 månader för endast 3 kr! (ord pris 537 kr)

Problemet är bara att Skolverket i detta första förslag till ny läroplan bestämt sig för att stryka stormaktstiden och antiken ur historieämnets kursplan för högstadiet. Motiveringen är att man inte anser att det finns tillräckligt många timmar för att göra ämnet rättvisa.

Det är förstås helt uppåt väggarna. Att lära sig om antiken är avgörande för att förstå vårt samhälles grunder: demokrati, medborgarskapet, lagstyre och äganderätt. Hela vår följande idéhistoria handlar om att positionera sig utifrån den tankevärld som vaskas fram ur antikens dunkla strömmar.

Stormaktstiden är också avgörande för att förstå det svenska samhället och dess stat. Det är under denna period som Sverige konsolideras, då böndernas självständighet blir en självklarhet och då Sverige går sin egen väg idéhistoriskt. Den lutherska kyrkan i Sverige formar invånarnas tankar och förväntningar på varandra i en världsunik utsträckning. Den svenska stormakten och interventionspolitiken bär på fröet till den självbild av humanitär stormakt med upplysningsuppdrag som under senare år givit energi åt politik som fått genomgripande konsekvenser för vårt land.

Det är förödande att inte utsätta högstadieelever för dessa historiska perioder. Den som på egen hand försökt sätta sig in i idéhistoria vet hur svårt det är jämfört med att ha en kunnig lärare som ciceron. Bildning kommer alltid att vara en klassfråga, den som inte pressas av ekonomiska realiteter har råd (och kanske även plikt) att studera människans höjdpunkter och lära av dem. Men tar man bort en grundläggande introduktion från grundskolorna kommer kunskapens gnista få svårt att antändas utanför ombonade hem. Det är något som hela samhället kommer att förlora på.

Skolverket bjuder på ett särskilt sätt in lärare till att ge sina synpunkter på sitt förslag. Låt det bli en manifestation för humaniorans betydelse. Lärare på alla nivåer inom utbildningsväsendet bör ta tillfället i akt att påpeka det dumdristiga i att utelämna antiken och stormaktstiden från skolsalarna. Skolverket meddelade i samma inbjudan att man inte kommer att kunna lyssna på alla synpunkter. Om man väljer att slå dövörat till de som vill värna kunskapen om civilisationens grunder återstår att se. Om så sker får de stå sitt tärningskast. På andra sidan Rubicon kommer det inte vara beskedliga republikaner som väntar utan ett land befolkat av barbarer.