Annons
Nyheter

Nu klickar fler hem grönskan online

När många stannar hemma i coronatider står trädgårdsbranschens e-handel inför rekordförsäljning.
Ekonomi • Publicerad 1 maj 2020
Paketering av grönska pågår – och trycket är högt, både här på Odla.nu i Kristianstad liksom hos deras konkurrenter runt om i landet.
Paketering av grönska pågår – och trycket är högt, både här på Odla.nu i Kristianstad liksom hos deras konkurrenter runt om i landet.Foto: Johan Nilsson/TT
Pelargon per post – här packar Bengt Håkansson ner grönskan för vidare leverans ut till kunder runt om i landet.
Pelargon per post – här packar Bengt Håkansson ner grönskan för vidare leverans ut till kunder runt om i landet.Foto: Johan Nilsson/TT
Bengt Håkansson i ett hav av lokalt producerade sommarblommor på Odla.nu:s nya anläggning utanför Kristianstad.
Bengt Håkansson i ett hav av lokalt producerade sommarblommor på Odla.nu:s nya anläggning utanför Kristianstad.Foto: Johan Nilsson/TT
Kundernas beställningar paketeras och görs klara för levereras från Odla.nu:s nya anläggning utanför Kristianstad.
Kundernas beställningar paketeras och görs klara för levereras från Odla.nu:s nya anläggning utanför Kristianstad.Foto: Johan Nilsson/TT
En vagn kommer lastad med medelhavsväxter – något som kan komma att bli svårt att få tag i framöver, tror Bengt Håkansson.
En vagn kommer lastad med medelhavsväxter – något som kan komma att bli svårt att få tag i framöver, tror Bengt Håkansson.Foto: Johan Nilsson/TT

Fördubblad försäljning i mars och april och stort behov av extrapersonal – e-handelsföretaget Odla.nu har fullt upp. Säsongen har egentligen knappt börjat, men det beställs redan en hel del till balkong, koloni och trädgård.

– Väldigt mycket grönsaker, mycket bärbuskar. Ätbart är trenden, som potatis, sättlök och jättemycket fröer. Grönsaksfröer, säger Odlas platschef Bengt Håkansson och fortsätter:

Annons

– Vi har lyft in extra personal för att klara anstormningen – ett 20–30-tal nya extra personal som jag kanske inte hade behövt i vanliga fall.

"Det är rätt galet"

Konkurrenten Wexthuset vittnar om ett liknande tryck.

– Nu slår väl alla rekord – vi har en ökning i april med 90 procent i omsättning jämfört med samma period i fjol. Det är rätt galet, vi jonglerar för att få ut varor, berättar vd:n Lena Ljungquist.

Det är inte bara plantor och fröer som efterfrågas online.

– Vi ser ökning i antalet växthus. Det är hela bredden – folk behöver krukor, jord, näring och växtlampor och odlingshjälpmedel.

"In i beredskapsläge"

Klostra Handelsträdgård, som säljer köks- och trädgårdsväxter på nätet, tar nu emot runt 300 beställningar varje dag – det dubbla jämfört med tidigare, berättar delägare Mikael Sjöbeck när TT ringer.

– Det som har peakat mest är sättlök och sättpotatis. Sverige har gått in i beredskapsläge och säkrar potatis inför vintersäsongen.

Antal beställningar slog om på bara ett par veckor.

– Vi hade planerat en tillväxt på 30 procent, nu har vi en tillväxt på över 100 procent sedan folk började sitta hemma.

Fler äldre handlar

Även kedjor som Plantagen och Blomsterlandet märker av efterfrågan. Den sistnämnda kedjan ser även hur 65-plussare nu börjar klicka hem växter via webben. Enligt Blomsterlandets e-handelschef Tirdad Zadeh handlar det om en sexprocentig ökning av den äldre målgruppen under mars-april, jämfört med hela förra året.

Annons

– Om jag tar tempen på vår kundtjänst så får vi också mycket frågor som vi inte fått tidigare – frågor från de som uttrycker att de inte får gå hemifrån, och frågor om hur man lägger en order, säger han till TT.

Coronaläget medför också vissa förseningar i leverans.

– På grund av efterfrågan som har ökat rejält, så påverkar det våra leveranstider som just nu är lite längre än vanligt.

Pelargoner med taxi

Zetas handelsträdgård i Huddinge har även de fullt upp med att skicka växter per post, men har även börjat leverera kassar med blommor och köksväxter lokalt i Stockholmsområdet i coronatider.

– Det är väldigt många äldre som inte kommer ut och kan handla, och de började skriva till oss om att packa ihop pelargoner. Det kom många sådana mejl, säger VictoriaSkoglund på Zetas som kontaktade ett taxibolag för ett tag sedan.

– Jag frågade om de var intresserade av att köra ut kassar till de som inte vågar sig ut. Och de var de, så vi fick ihop det där samarbetet på bara några dagar.

Odla.nu, som precis expanderat med ny odlingsanläggning utanför Kristianstad, odlar mycket eget – grönsaker och sommarblommor – för försäljning på nätet.

Att ta in produkter utifrån kan komma att bli svårt för företagen, tror Bengt Håkansson.

– Det kommer bli brist på produkter framöver. De som producerar växter kunde inte förutspå denna försäljning. Det är längre leveranstider på allt – och medelhavsväxter från Italien går att få tag på men tillgången har strypts lite.

Fakta: Växter online – det här gäller

• När du handlar växter på nätet är det konsumentköplagen och lagen om distansavtal som gäller.

• Du har generellt rätt att ångra dina köp – men om det handlar om varor som snabbt kan försämras, exempelvis levande växter, sticklingar och knölar, så kan det finnas undantag. Var därför noga och läs alltid igenom köpvillkoren på sajten innan du beställer..

• Om paketet med dina beställda växter levereras till ett uthämtningsställe, se till att hämta det omgående så att produkten inte vissnar.

• Det är företaget som bär ansvar för växterna under transporten till dig. Om växterna är vissna, trasiga eller sjuka kontakta försäljaren och reklamera. Men – klaga inom en rimlig tid, och ha gärna skriftlig kontakt via mejl så du kan visa att du faktiskt har klagat – och när du gjorde det.

• Det går att reklamera i efterhand. Har den växt som du beställt och planterat i trädgården dött eller uppfört sig konstigt på annat vis– trots att du faktiskt skött om den enligt anvisningarna? Är felet ursprungligt, det vill säga fanns där från början, har du rätt att klaga.

Källa: Hallå Konsument

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons