Annons
Nyheter

Resebranschen: Sverigebilden förvärrar krisen

Rykten om den svenska coronastrategin riskerar att fälla svenska researrangörer, varnar branschorganisationer.
Coronaviruset • Publicerad 24 maj 2020
Runt hälften av alla drygt 2|000 svenska turistbussar är avställda till följd av pandemin, enligt Sveriges bussföretag. Arkivbild.
Runt hälften av alla drygt 2|000 svenska turistbussar är avställda till följd av pandemin, enligt Sveriges bussföretag. Arkivbild.Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Att coronapandemin slagit hårt mot turismnäringen är ingen hemlighet.

– Vi har drabbats störst, mest och längst av krisen, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF).

Annons

När europeiska länder öppnar sina gränser är det ett stort problem om svenskar fortfarande inte är välkomna och om utländska turister inte heller vill besöka Sverige, menar von Seth.

– Skulle Sverige inte vara med i första vågen av öppnandet skulle det vara väldigt besvärande för den svenska ekonomin, säger han.

Flera utländska politiker och experter pratar om svenska turister som en smittorisk, bland annat i nordiska grannländer.

– När jag pratar med utländska kolleger tror de att vi inte har några restriktioner alls och därför är man rädd för svenskar. Det stämmer ju inte, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges bussföretag som bland annat företräder turistbussföretag som arrangerar gruppresor.

– Den här typen av diskussioner i andra länder riskerar att förvärra krisen, fortsätter hon.

Utrikesdepartementet avråder från icke nödvändiga resor till alla länder till och med 15 juli. Didrik von Seth vill att reseavrådan i stället ska gälla enskilda länder.

– Det finns all anledning att börja se på det mer selektivt och att man skaffar bilaterala överenskommelser med länder i Europa. Vi pratar om Grekland, Italien, Spanien, Frankrike och självklart Cypern, säger han.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons