Ekonomen som försov sig – och gav ny tid till kreativiteten

Martin Andersson levererade nyligen två specialbeställda planteringskrukor till ett kyrkligt biodlingsprojekt i Linneryd.
Kanske är sågverkssonen på väg att bli profet i sin egen hembygd, som keramiker.
”Man kan väl säga att mycket började med en bok om bonsaiträd. Jag blev fascinerad och läste mycket”, berättar keramikern Martin Andersson.
Foto: Per Ohlsson

Vägen har inte varit spikrak.

Bara en sån sak som att Gudrun stormade fram och vände upp och ner på det mesta i januari 2005. Ibland kan till och med förödelse vara del i en kedja av omständigheter som leder till lyckligt slut.

– Jag försov mig till uppropet på ekonomiprogrammet i Lund, och tog det som någon sorts tecken. Jag hade redan pluggat teknik och fysik i ett och ett halvt år där nere men inte riktigt hittat rätt.

Det var då Gudrun svepte in över Sverige och gjorde plockepinn av småländsk urskog.

Även om vinterstormen skapade kaos och trauma, så hjälpte den till att sortera upp livet för en sökande yngling med rötterna i Linneryd. Martin Andersson fick anledning att vända blicken hemåt igen, mot ett släktträd med spirande grenverk men just för tillfället hårt ansatt av en naturkatastrof.

– Jag har ju jobbat mycket på JGA – hoppat in och hjälpt till där det behövts i produktionen och på kontoret under uppväxten och nu fanns det plötsligt massor att göra.

J G Anderssons Söner AB i Linneryd är ett privatägt sågverk med tradition för tillverkning och försäljning av förädlade trävaror. Företaget startades 1928 av Johan Gustaf Andersson och hans hustru Olivia. I dag drivs det av fjärde generationen Andersson. Martins bror Claes är vd och kusinen Magnus Ragnarsson är personalchef. Martin själv sitter i styrelsen och säger att han gillar att åka norrut ibland för att föra traditionen vidare.

– Som liten var jag inställd på att bli arkitekt. Jag var fascinerad av hus och rumslighet och som många andra ungar ritade vi mycket som små, både Claes och jag, om jag minns rätt. Mamma har också målat en del och kulturen har alltid funnits därhemma eller när vi varit ute och rest. Vi var kanske inte alltid så intresserade, min bror och jag, och satt med en chipspåse och någon dricka i baksätet när föräldrarna åkte runt bland utställarna på konstrundan i Tingsryd.

Så, när väcktes ditt eget intresse för att skapa?

– Man kan väl säga att mycket började med en bok om bonsaiträd som jag kommer över när jag var 22 någonting. Jag blev fascinerad och läste mycket. Det var faktiskt det som ledde till att jag försov mig och missade det där uppropet. Ja, så blev det röjningsarbete efter Gudrun i stället, och så började jag söka jobb på plantskolor och fick en deltidstjänst på Blomsterlandet i Växjö. Lite senare kom jag in på ekologisk trädgårdsodling på Capellagården på Öland, och där har de ju keramikutbildning också. Det ena gav det andra och jag kände att jag ville göra mina egna bonsaikrukor. Jag lärde känna en elev som gick där, Masayoshi Oya, som hjälpte och inspirerade mig. Och en lärare, Ellen Ehk, övertygade mig om att söka in på keramikutbildningen.

Linneryds församling satsar på bisamhällen när keramikern Martin Andersson och prisade honungsproducenten Ellinor Heim förenas i ett jordnära miljöprojekt.

Efter kreativt skapande på Capella fortsatte Martin Andersson till Göteborg och HDK (Högskolan för design och konsthantverk) där han tog en kandidatexamen. Under sin konstnärliga resa har han även hunnit med en vistelse i Sydkorea.

– Jag kände att jag behövde ta mig ut från skolmiljön och få ny inspiration och jag har länge varit intresserad av deras levande process och hur de jobbar för hand. Så fick jag tillfälle att åka iväg och bo hemma hos en etablerad keramikkonstnär och hans fru under tre månader. Det var långt ute på landsbygden, bland risfälten ända uppe i bergen och mycket, mycket speciellt.

Hur blev du skåning då?

– Efter utbildningen i Göteborg flyttade jag tillbaka till Öland där jag har ett litet torp. Ja, sedan träffade jag min tjej, som är sommarölänning men kommer här nerifrån Malmö. Så förra hösten flyttade jag hit och mycket har trillat på plats. Jag håller i kurser på Folkuniversitetet och har en egen liten verkstad men ingår också i ett keramikkollektiv med utställningslokal på Hornsgatan i Stockholm.

Hur kändes det att få en beställning hemifrån, som dessutom gynnar den biologiska mångfalden?

– Roligt förstås. Det är mitt första offentliga uppdrag i hembygden. De här blomurnorna med glasyrdekor ingår i ett biodlingsprojekt i anslutning till kyrkogården. Ellinor Heim, som fått pris för sin honung, är inblandad och krukorna ska fyllas med blommor som tilltalar bina.

Du har hunnit fylla 35. Så hur är det att vara konstnär i Sverige 2019?

– Personligen tycker jag nog att det blivit lättare och lättare att hitta rätt sammanhang. Varje jobb eller utställning leder till något annat.

Från bonsaikrukor till biodling. Martin Andersson. Blomkrukorna han nyligen levererade till kyrkan i Linneryd ingår i ett biologiskt mångfaldsprojekt.
Foto: Per Ohlsson

Fakta:

Martin Andersson

”Intresset för odling och växter syns tydligt i Martins verk och det är i bonsaikrukan vi hittar ursprunget till hans naturnära och kraftfulla keramik. Med lustfylld improvisation skapar han såväl skulpturala objekt som större bruksföremål. Sten, mossa och porlande vatten inspirerar till levande ytor som får sin karaktär genom ved- och saltbränningar. Martins arbete inbjuder till en upptäcktsfärd mot okänt mål, där den vilsna vandraren till slut ändå hittar alldeles rätt.”
(Presentation på keramikgruppen Kaolins hemsida)

Läs mer

Tingsryd

Misshandel: Boende kastade sten och slog personal

En man boende på ett LSS-boende har vid flera tillfällen misshandlat personal.

Coronavirus

Näringslivets nya önskelista: Så kan kommunerna hjälpa i coronakrisen

Alla kommuner i länet har infört lättnader för företagen på grund av coronakrisen.

Stöld

Dieseltjuvar slog till

Ett företag i Häradsbäckstrakten utsattes i helgen för dieselstöld.

Feature

Ambitiöst museum över Polens nutida historia

Ett besök på Europeiska Solidaritetscentrum i Gdansk är ett måste för den som vill sätta sig in i Polens nutidshistoria. Museet har tillägnats Solidaritet som startade en befrielsekamp som ledde till att de Östeuropeiska diktaturerna föll.

Ledare

Museers rätta värde

Riksrevisionen har granskat reformen med avgiftsfria museibesök till de arton statliga museerna och observationerna är bedövande svenska: I stort sett har reformen förberetts väl. I stort sett har museerna handskats med förändringen på ett ändamålsenligt sätt.

Essä

Wägner är förbluffande modern

I år fyller den svenska demokratin hundra år. Det var i maj 1919 som även kvinnorna fick allmän och lika rösträtt. En som hjälpte till att förlösa demokratin var författaren och journalisten Elin Wägner.