Volvo i Braås permitterar samtliga anställda
Här saknas innehåll
På fredagsmorgonen kom beskedet att Volvo permitterar cirka 20 000 anställda i Sverige som arbetar med motorjättens lastbilstillverkning.
Permittering innebär den period då arbetsgivaren, utan att anställningen upphör, inte tillhandahåller något arbete för den anställde.
SVT Nyheter Småland var först med att rapportera att Volvo även permitterar samtliga anställda vid företagets fabrik i Braås i Växjö kommun.
Volvo CE i Braås tillverkar dumprar och fabriken har cirka 900 anställda.
– De anställda är permitterade från och med nästa vecka. Det betyder att de inte går till jobbet och att de har reducerad lön. Lönen reduceras med 7,5 procent under permitteringstiden, säger Claes Eliasson som är presschef på Volvo.
Hur länge ska de anställda vara borta från fabriken?
– Det kan vi inte svara på i nuläget.
Varför tog Volvo det här beslutet i dag?
– Orsaken är materialbrist till vår tillverkning. Fabriker i Frankrike och Belgien, som levererar material till Volvos tillverkning, har stängt på grund av personalbrist, som i sin tur är följden av olika myndighetsbeslut i dessa länder. Detta har lett till att vi inte längre kan bedriva vår verksamhet, fortsätter Claes Eliasson.
Det här stoppet blir kostsamt för Volvo?
– Det här blir kostsamt för hela det svenska samhället.
Niclas Lind lämnade jobbet som produktutvecklare under fredagseftermiddagen efter beskedet och beskriver ett abrupt avbrott. Han slutförde inte ens det han höll på med för stunden.
– Det som varit jobbigast den här senaste tiden har varit beskeden och kontrabeskeden om hur länge vi skulle kunna hålla igång, säger han.
Vissa personalgrupper har själva fått välja om de önskat arbeta från hemifrån den senaste tiden men Niclas Lind har valt att ta sig till jobbet.
Själv har han varit anställd på Volvo i Braås i 13 år och inte ens som relativt nyanställd under finanskrisen 2008 fick han uppleva hur fabriken stängdes.
– Så det här är helt unikt vad jag förstår.
Produktutvecklarna har fått beskedet att permitteringen gäller från och med måndag och de kommande sex veckorna. Men att man ska hålla sig standby eftersom perioden kan bli både längre och kortare. Andra delar av produktionen har fått andra besked.
Mirza Kavazovic arbetar i monteringen och där finns fortfarande att göra fram till månadsskiftet mars-april. Efter det ska även han gå hem.
– Det är klart att man känner sig orolig, för jobbet och för sin familj, vad som händer här.
Att någon åtgärd var nödvändig har Niclas Lind full förståelse för.
– Vi tar ju komponenter från hela världen, våra motorer kommer från Frankrike och där har de helt bommat igen. Utan dom så kan vi ju inte gärna fortsätta, säger han.
Nu blir det en oplanerad ledighet från arbetet, vad han ska ta sig för under den tiden har han inte tänkt alls på.
– För mig är det den här okontrollerade stängningen som gnager mest.