Annons

Kristina Bingström: Kristina Bingström: Kanske lockar fler artiklar än vanligt till läsning – det är vårt mål

Kristina BingströmSkicka e-post
Publicerad 22 februari 2020
Kristina Bingström
Detta är en personligt skriven text i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Kristina Bingström är chefredaktör på Smålandsposten.
Kristina Bingström är chefredaktör på Smålandsposten.Foto: LENA GUNNARSSON

”Jag läste inte nyheter på traditionella medier särskilt ofta. Det är likadant för mina klasskompisar. Då bestämde jag mig för att undersöka varför tonåringar inte tar del av nyheter på de plattformarna – och kom fram till att innehållet är anpassat efter vuxna. Det är för mycket information och svåra ord. Jag vill att fler i min ålder ska läsa och lyssna på nyheter.”

Det säger 15-åriga Swamini Choudhari som vår Älmhultsredaktion har träffat för veckans lördagsintervju.

Annons

I dag driver hon en egen nyhetspodd med syfte just att sprida nyheter till ungdomar i hennes egen ålder. Vilket bra initiativ!

Hennes analys, att traditionella medieplattformar, som Smålandsposten, primärt är anpassade efter vuxna läsare och därför inte tilltalar ungdomar i tillräckligt stor utsträckning är förstås någonting även vi måste ta till oss och reflektera över.

Självklart vill vi nå så många som möjligt i Kronobergs län med vår journalistik, det är så att säga själva essensen i vårt uppdrag. Då måste vi också fundera över hur vi gör innehållet så tilltalande och välkomnande som möjligt.

Hur får vi fler att surfa in på smp.se, hur får vi de som kommer att stanna kvar och läsa mer och hur får vi dem att återkomma – igen och igen? Det är frågor vi brottas med ständigt.

Att det är lokal journalistik vi ska syssla med, det är fastslaget sedan länge och bekräftas av såväl våra egna analysverktyg som nationella mätningnar och undersökningar av bland annat Sifo Orvesto.

Men vilken typ av lokal journalistik ska vi ägna oss och hur presenteras den på bästa sätt, där ligger utmaningen.

I veckan har i stort sett hela redaktionen varit på kurs och diskuterat rubriker. Vad är en bra rubrik, vad är syftet med den, vad vill vi säga med den?

Ni som redan är frekventa besökare på smp.se kommer säkerligen att märka att en del rubriker blivit lite längre, lite matigare – förhoppningsvis mer lockande. Ni som bara går in på hemsidan ibland ska förhoppningsvis känna att fler artiklar än vanligt lockar till läsning, att ni stannar hos oss lite längre än ni brukar. Och ni som nöjer er med papperstidningen kommer säkerligen också att märka att vissa artiklar inte riktigt ser ut som de brukar.

En sak har dock inte förändrats. Oavsett hur välformulerad rubriken är så är det fortfarande nyheter vi ägnar oss. Innehållet är viktigast av allt.

Det är lördag igen. Välkommen till en ny matig tidning!

Annons
Annons
Annons
Annons