MP vill ha tätare turer mellan Växjö och Kalmar
I förslaget beskriver partiet hur de vill underlätta pendeltrafiken mellan de två städerna och korta restiden. För att göra detta föreslår de att till exempel sätta in expresståg som inte stannar på några hållplatser på vägen utan går direkt från Växjö till Kalmar.
– Vi tror att detta kan få ner restiden till 52-53 minuter från den dryga timmen och 9 minuter som det är nu, säger Magnus P. Wåhlin (MP), riksdagskandidat i Kronobergs län.
De uppmanar även alla de andra partierna i både Kronoberg och Kalmar att gå ihop för att kräva dubbelspår på järnvägen mellan Alvesta och Kalmar.
– Om vi alla i hela regionen går samman i en röst så kan vi påverka på nationell nivå, säger Jessica Rydell (MP), landstingsråd i Kalmar län.
Med ökade turer och kortare restider hoppas de kunna föra städerna närmre varandra.
– Vi har ju ett gemensamt universitet i Kalmar och Växjö och många som pendlar emellan. Det skulle ge en ökad tillväxt för hela regionen, säger Michael Öberg (MP), regionråd i Kronoberg.
Vad skulle det kosta att införa extra tåg varje halvtimme?
– Alltså de befintliga banorna funkar ju för det för vi har redan byggt upp det som behövdes. Det har ju kostat pengar men just nu behövs det inte mer pengar till det utan det klarar sig som det är, säger Jessica Rydell.
Men det kostar väl pengar att driva tågen också?
– Jo, men vi har en ganska god finansieringsgrad för tågen generellt på den här sträckan. Jag kommer inte ihåg men jag tror det är runt 60 procent.