Bunkring lyfte Icas försäljning rejält
Försäljningen i Sveriges Ica Maxi-butiker uppgick till drygt 3,5 miljarder kronor under mars. Det är en ökning med nära 15 procent jämfört med samma månad i fjol, skriver ägarbolaget Ica Gruppen i ett pressmeddelande.
Om man räknar in alla Sveriges Icabutiker – Ica Maxi, Ica Kvantum, Ica Supermarket och Ica Nära – uppgick försäljningen i Sverige i mars till drygt elva miljarder kronor, en ökning med elva procentenheter.
Ica skriver i pressmeddelandet att den ökade försäljningen till stor del beror på det förändrade kundbeteendet i coronakrisens spår.
"Den höga försäljningstillväxten i mars beror i stor utsträckning på förändringar i kundbeteendet på grund av effekter av Coronaviruset med bland annat bunkring samt förflyttning av försäljning från restaurang till livsmedelsbutiker", skriver Ica.
Störst ökning i försäljning noteras för torrvaror, djupfryst, mejeri, chark samt frukt och grönt.
"Ökningstakten sjönk i slutet av månaden ner mot mer normala tillväxtnivåer. Månadsförsäljningen karakteriseras också av en mycket stark e-handelstillväxt", skriver Ica.
Smålandsposten rapporterade nyligen att Ica Maxis köpman i Växjö Håkan Seiborg noterat ett ”extremt bunkringsbeteende” under coronakrisen.