Många bilar utan åtgärd efter dieselgate
I Sverige berördes ungefär 220 000 bilar, som VW har sagt att åtgärdas, så att de alltså inte fortsätter att släppa ut högt över gränsvärdena. Men av dem har 40 000 inte fått en uppdatering.
– Det är tråkigt att säga att vi inte är förvånade. Det är ju svårt att få in bilar automatiskt på det sätt man tänkt, och det har vi kritiserat myndigheten (Transportstyrelsen) för på ett tidigt stadium, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på intresseorganisationen M (tidigare Motormännen), till radion.
Till skillnad från bland annat Tyskland och Danmark är svenska bilägare nämligen inte tvungna att åtgärda bilarna.
– Vi har inga juridiska möjligheter mot bilägare som inte vill genomföra den här åtgärden, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen.
Tanken är att bilarna ska uppdateras i samband med ordinarie service. Men det kräver att ägarna vänder sig till VW för servicen, vilket inte alla gör.
2014 upptäcktes i USA att vissa VW-modeller släpper ut 40 gånger de tillåtna nivåerna av det skadliga ämnet kväveoxid väl ute på vägarna. Året efter erkände bilkoncernen att 11 miljoner dieselbilar världen över utrustats med mjukvara som möjliggjorde fusket.